مغز و عاطفه

مطلبی را از همشهری آنلاین خواندم دیدم شما هم اگر حوصله داشتی بخوانید بد نیست


مغز و مقاومت در برابر طرد عاطفی

مغز  و مقاومت در برابر طرد عاطفی
سلامت > تحقیقات  - همشهری آنلاین:
یک بررسی جدید نشان می‌دهد شکست عشقی نواحی از مغز را فعال می‌کند که در انگیزش، پاداش و اعتیاد نقش دارند- و این فعال شدن ممکن است توضیح‌دهنده علت مشکل بودن کنترل کردن احساس خشم ناشی از طرد عاطفی باشد

 پژوهشگران آمریکایی از چند دانشگاه که این بررسی را انجام داده‌اند می‌گویند این یافته ممکن است به درک بهتر افراطی‌ترین رفتارهای مربوط به طرد عاطفی مانند دنبال معشوق افتادن، قتل و خودکشی کمک کند.

آنها از شیوه تصویربرداری "ام‌آرآی کارکردی" استفاه کردند تا فعالیت مغز را در 15 زن و مرد در سن رفتن به کالج که اخیرا دچار شکست عاطفی شده بودند،‌ اما می‌گفتند هنوز طرف مقابل‌شان را به شدت دوست دارند،‌ مورد بررسی قرار دهند.

میانگین مدت زمان از هنگام شکست عاطفی و وارد شدن به این بررسی  63 روز بود، و  این افراد در یک مقیاس ارزیابی روانشناخیت به نام "مقیاس عشق پرشور" نمرات بالایی گرفتند، و همه آنها گزارش کردند که بیش از 85 درصد وقت‌شان را به فکر کردن به معشوق‌ سابق‌شان می‌گذرانند و آرزوی بازگشت او را دارند.

 هنگامی که از این افراد خواسته شد به یک عکس از معشوق سابق‌شان نگاه کنند نسبت به حالتی که به عکس یک فرد آشنای "خنثی" مثلا همکلاسی‌شان نگاه می‌کردند،‌ فعالیت بسیار شدیدتری در چندین ناحیه مغز مشاهده شد.

این افزایش فعالیت در در این نواحی مغز دیده می‌شد:

1"ناحیه تگمنتال قدامی" در ساقه مغز که مسئول کنترل انگیزش و پاداش است و می‌دانیم در عشق رومانتیک نقش دارد.

2"هسته آکامبنس" و "قشر حدقه‌ای‌پیشانی/پیش‌پیشانی مخ که در جستجوی مشتاقانه و اعتیاد نقش دارد.

3"قشر اینسولر" و "قشر سینگولیت قدامی" مخ که در درد  و ناراحتی جسمی نقش دارند.

اما برای این افراد دل‌شکسته جای امیدواری هست. این پژوهشگران دریافتند که هر چه مدت بیشتری از زمان طرد عاطفی بگذرد، فعالیت کمتری در ناحیه‌ای از مغز که در دلبستگی دخیل است (پوتامن/پالیدوم قدامی راست)T مشاهده می‌شود.

 به علاوه فعال‌شدن بخش‌هایی از مغز در نواحی که مسئول ارزیابی مجدد موقعیت‌های عاطفی مشکل و بررسی سود و زیان هستند،‌ رخ می‌داد.

به گفته این پژوهشگران این یافته بیانگر آن است که افرادی که دچار طرد عاطفی می‌شوند سعی می‌کنند تا این موقعیت مشکل را دریابند و از آن درس بگیرند،‌ که در واقع یک پاسخ سازگارشدن با شکست عشقی است.

پژوهشگران که نتایج بررسی‌شان را در در شماره ژوئیه ژورنال نوروفیزیولوژی منتشر شده است، می‌گویند اشتیاق در  "عشق رومانتیک" یک حالت انگیزشی معطوف به هدف است و نه یک عاطفه خاص. (قابل توجه مهندس   ....... که یادم می آید قبل از ازدواج نظریه موافق این مطلب را داشت و بعد از ازدواج خلاف جهت این نوشتار )


سلام نو

سلام بر همه دوستان

مدتی بود که نمی توانستم به این وبلاگ سر بزنم  یک پروژه ساختمانی در دست داشتم که پایان یافت در شهرستان شیراز بودم

یک دو نفر از ساراول و سی و هشت نفر هم از بیرون به وبلاگ سر زده بودند چند باری هم یک نفر که خوب میشناسمش جهت هک این وبلاگ سر گوشی به آب داده بود چیری گیرش نیومد چون چیزی که باب میل او باشه به دست نیاورد

بگذریم بریم سر اصل کار

در یکی از کار هایم که نصب دیوار پوش بود با یک مهندس جوان برخوردم که از مهندسی صنایع چیز هایی می گفت که در طی مدتی که با دوستان صنایع بودم مطالب اینچنینی نشنیده بودم بعد از اینکه خستگی کار از تن بیرون شد برایتان آن مطالب را که یادداشت کرده بودم خوام نوشت حالا تا یادم نرفته بگویم که چهار پیام برام رسیده که خارج از این وبلاگ است و نویسندگان دلیل ارسال ان را به مکانی خارج از ایم وبلاگ همان هک مردان ساراول بیان نموده اند که من تصور انان را چندان جدی نمی گیرم گیرم که چنین هم باشد این وبلاگ نه برای کسی درد سر آفرین است و نه قصد توهین به کسی را دارد که از وجود ان نگرانی به پا خیزد و اما پاسخ ان دوستان را گذشته از اینکه ارسال نمودمن اما از آنجاییکه موضوع به این محل مربوط می شود در اینجا به بخشی از آن میپردازم تا برای آن دوستانی که تا این مرز تفکر دارند چیز هایی روشن شود

خطاب به دوستی که کامنت باشد تا صبح دو.لت بدمد را نگاشته بودند

صبح دولت همه روزی میدمد زیرا خاصیت شب این است که پس از ان صبحی روشت در پیش دارد

دوم اینکه بابا جان من جایی نرفتم و از کسی هم قهر نکردم من همچنان به مدیرت عامل تماس دارم ایشان از نطر من مدیری توانا و یک ایرانی به تمام معنا می باشند رفتن من از ساراول تنها به یک دلیل بود ان هم منفعت شخصی من بود و نه قهر و نه چیز دیگری 

کامنت بیا و ببین

من به خوبی میدانم که پر سنل ساراول بهترینند و اگر یک دو نفر روزگار انان را بد اخلاق کرده به زودی تعییر رویه می دهند و مثل بقیه کرداری انساندوستانه به خود می گیرند اون مطلب که نوشه شده به هیچ کس آسیبی نمی رساند و اگر چنین باشد من ان را به رویت دیگرا در نخواهم آورد

کامنت یاد تاک

چند بار با تاک تلفنی صحبت داشتم علت رفتنش را باور کنید که نمی دانم حتی از او هم نپرسیدم تا ک باید این جهان تاسیسات بیشتر و در جایی دیگر هم تجربه کند مگر زندگی فقط در ساراول است یادم می آید اولین بار که پا به ساراول گذاشتم یکی از پرسنل قدیمی گفت هرکس که می تواند از ساراول برود باید برود زیرا در این دانشگاه درسش تمام شده و اگر کسی نرفت معلوم است که واحد هایش را پاس نکرده است

کیبرد مرموز

سرکار خانم ...  و ....  به اطلاع هردوی شما میرسانم بله صحت دارد نرم افزر های هستند که جاسوسی کیبرد می کنند و هرچه را که تایپ می  شود به اطلاع هکر می رسانند به قول خودتان این وبلاگ هم از چندین جاسوس هایی برخوردار است از نظر من ایرادی ندارد بگذار هر کس که هرچی که می خواهد از این و.بلاگ برداشت کند به قولی نوش جانش  شما هم اگر خیلی از این بابت نگرانی چیزی ننویسید تا از نگرانی بیرون شوید

از مهندس قاریزاده خبری ندارم دوستی من و ایشان بعد از خروج من از ساراول تا یکی دو هفته ادامه داشت اما بعد از ان نیز مثل بعضی از دوستان دیگر کمی رو به سکوت گراییده است

و در پایان

شادی

و نشاط و توفیق را برای همه شما خواهانم حتی آن دوستانی که از وجود من کمی دلخور هستند به آنان نیز نوید شادی می دهم حتی کسانی که بی اجازه به اینجا سرک می کشند و بر این باورند که کارشان از دید من مخفی می باشد برای این دوست نیز شادی و موفقیت در کارش  را خواهانم